Vecka 18 (17+1)

I magen:

Nu kan fostret höra! Benen i innerörat och nerverna till hjärnan är utvecklade. Fostret kan höra ljudet av blod som pumpas genom navelsträngen och moderns hjärtslag. Det kan till och med bli skrämt av höga ljud.

Fostret kan också svälja. Han eller hon kan svälja så mycket som 1 liter fostervatten under en dag. Nya forskningsresultat indikerar att fostret redan kan känna törst. Törsten kan vara anledningen till att barnet sväljer för att hålla det skyddande fostervattnet på en jämn nivå.

Fram tills nu har fostrets skelett varit mjukt men nu börjar det att hårdna. De första benen att hårdna är de som finns i benen och i innerörat. Handflatorna har sin rätta form och nu utvecklas fingeravtrycken.

Barnet är känsligt för ljus och det kan göra grimaser, vinka och reagerar på ljud och stötar. Det är vanligt att man känner fostrets rörelser i magen för första gången i vecka 18-20. Än känns det inte som sparkar och slag - snarare som fjärilar i magen.


vikt.JPG langd.JPG

200 gram

20 cm

Mina tankar:
jag mår verkligen toppen. jag har inga krämpor och magen växer så det knakar. det enda som jag tycker är aningens jobbigt är att mina fingrar börjar svulna. märker det rätt tydligt då jag inte får min förlovningsring ens med våld. vanligtvis får jag av den väääldigt lätt. får väl snart börja ha den i ett halsband istället. men det ta emot.

på torsdag är det ultraljud så tankarna går dit i stort sett hela tiden. längtar men fasar. mer om det senare.
Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Valfritt innehåll
RSS 2.0